Badamy i poznajemy na, i w ziemi życie - to od niej zależy nasze bycie!
Przedszkole Niepubliczne \"Zameczek\"
Liczba głosów: 1811
  • Random image
  • Random image
  • Random image
  • Random image
  • Random image
  • Random image
Uczestnicy projektu.

Projekt skierowany jest do 2 grup dzieci 4 letnich, które są ciekawe świata i bardzo otwarte na wszelkiego rodzaju zabawy badawczo - eksperymentalne. Radość, którą dzieci okazały przy przedstawieniu im planowanych zabaw stała się wyznacznikiem rekrutacji do udziału w projekcie.

Cel projektu.

Ochrona środowiska i świadome postępowanie na jej rzecz to dziś główne cele postępowania wychowania przedszkolnego. Nadrzędnym celem projektu będzie doświadczanie ziemi za pomocą wszystkich zmysłów, odkrywanie, obserwowanie natury, tak, by stać się ciekawym i chcieć dowiedzieć się o niej więcej. Projekt zakłada bezpośrednie i laboratoryjne obserwację, związane z ziemią i życiem w niej rozwijającym się tak, by dzieci uświadomiły sobie, że my - ludzie jesteśmy częścią ziemi i od niej zależymy. W projekcie dzieci będą działały wspólnie z nauczycielami grup, rodzicami oraz wyspecjalizowanymi edukatorami.

Opis projektu.

Cały projekt dotyczy zagadnień związanych z ziemią i jej priorytetowym znaczeniem dla ludzi. Jego głównym założeniem jest ukazanie zarówno dzieciom jaki rodzicom, że jesteśmy częścią ziemi, od niej pochodzimy i jesteśmy od niej zależni. Ponadto głównym zadaniem projektu jest uświadomienie wszystkim uczestnikom, że o ziemię należy dbać, by móc czerpać z niej wszelkie dobra.

Szczegółowy opis projektu.

I Etap 1. Kawałek ziemi – założenie kącika „ Muzeum ziemi” , zgromadzenie różnych rodzajów ziemi pochodzącej z ogrodów, parków, terenów budowlanych, lasów, pól oraz łąk - wyeksponowanie ich w salach i ogrodzie przedszkolnym. Doświadczanie przez dzieci wszystkimi zmysłami oraz obserwowanie przez mikroskop i lupę brył ziemi, tworzenie obrazów ziemi. 2. Barwy ziemi – założenie kącika „ Barwy ziemi” - mali badacze wyruszają w drogę i w różnych miejscach zbierają próbki ziemi z bliskiego otoczenia. Dzieci patrzą, porównują i sortują zebrany materiał przyrodniczy. Malują obraz ziemi przy pomocy farb wykonanych z zebranych próbek. 3. Detektyw ziemi – stworzenie „ Ulicy dotykowej” - mali odkrywcy wyposażeni w lupy wyruszają na wyprawę, by zbadać czym jest pokryta ziemia. Przyniesione z wyprawy kawałki ziemi, umieszczają w skrzynkach po owocach, tworząc ulicę dotykową, która staje się miejscem wielozmysłowych doznań. Obserwują, pielęgnują samodzielnie, każdy odcinek ulicy (łąka -trawa, las - mech, plac zabaw - piasek itp.) 4. Zwierzęta pełzające – „ Wesoły zgiełk na podłożu” – mali odkrywcy wyruszają na wycieczkę do Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku, gdzie wraz z edukatorami obserwują , poznają, badają istoty żyjące w ziemi. Na podstawie zebranych doświadczeń zakładają rezerwaty przyrody dla „żyjątek” pod liśćmi, pod kamieniem, pod kłodą na terenie przedszkola. 5. Założenie hodowli dżdżownic – „Dżdżownica to pilny ogrodnik” – mali badacze wyposażeni w odpowiedni sprzęt zakładają własną hodowlę w sali i odkrywają znaczenie dżdżownic w przyrodzie. 6. Wernisaż „ Zobacz, co żyje w ziemi” – rodzinny konkurs plastyczny - mali odkrywcy wraz z rodzinami tworzą podziemne „żyjątka” z odpadów wtórnych, które prezentowane będą na wernisażu. II Etap 1. Dobra ziemia - „ Kompostownik” – mali odkrywcy wraz z ogrodnikiem układają kompost i odkrywają jego dobroczynny wpływ na wzrost roślin, poznają znaczenie słów: „to co wzięliśmy od ziemi, powinniśmy jej zwrócić”. 2. Podziemne życie roślin – „ Świat korzenia” – mali badacze gromadzą różnego rodzaju korzenie, przeprowadzają obserwacje, eksperymentują, zakładają hodowlę fasoli, poznają historię „Korzeniowego skrzata”, uczestnicząc w teatrzyku przedszkolnym. Wyhodowane fasolki sadzą w przedszkolnym ogrodzie, tak, by powstał z nich fasolowy namiot dla skrzata. 3. Eko żywność – „ Sklep ze zdrową żywnością” – mali odkrywcy goszczą u siebie osobę prowadząca sklep ekologiczny. Odkrywają bioprodukty i specjalistyczne sposoby uprawy roślin do ich pozyskania. 4. Ziemia żywi ludzi - „ Kącik ziaren”- mali odkrywcy oglądają, porównują, badają różnorodne rodzaje ziaren, zakładają własne pole uprawne i dbają o jego prawidłowy wzrost. Odwiedzają Centrum Agroturystyczne „Kromeczka” , gdzie poznają drogę od ziarenka do bochenka. 5. Owoce ziemi - „ Ogródek przedszkolny” – mali odkrywcy badają warzywa i owoce wszystkimi zmysłami, zakładają przedszkolny ogródek z wykorzystaniem uzyskanego kompostownika. 6. Nasza żywność - „Kącik kucharski” - mali odkrywcy zbierają plony i komponują z nich zdrowe posiłki , zapraszają kolegów z innych grup na degustację. 7. Kronika Małego Odkrywcy – „Album odkrywcy ziemi” – mali odkrywcy, segregują wszystkie zdjęcia, eksponaty i materiały zebrane w trakcie realizacji projektu. Wspólnie tworzą album ze zdjęciami, przypominając sobie sytuacje edukacyjne i wiadomości w trakcie nich zdobyte, porządkują swoją wiedzę.

Wróć do galeri >>